Shoppingmani och hjärntvätteri

Svenskar är ju välkända för att klä sig bra.
Kanske är det inte så konstigt. Vi är överösta med kampanjer och trendflugor. På varje stor reklamtavla eller spårvagns/busshållplats är det reklam för kläder. Hm, Åhlens eller varför inte Gina Tricot. Dom flesta som pratar om dessa reklamplatser är folk som vill klaga att vi blir matade med ideal som är för svåra att uppfylla. men allt för få nämner något om att vi lika mycket blir matade med ett shoppingbegär och överkonsumtion som många säkert varken har råd eller mår bra av.

Varje månad är det något nytt plagg eller ny färg som gäller. Hm drar igång en kampanj som är limiterad, Kappahl och Lindex hakar på. JUst dom limiterade kampanjerna lockar fram shoppingdjävulen hos folk för man vet att slår man inte till där och nu så kan man stå utan ifall det blir jätte poppis. Tänk inte bara köp.
Det finns ju säkerligen även dom som sen månader har hört talas om kampanjen, läst modebloggar och forskat i vad som ska bli nästa färg. Likaväl står dom där i kön innan butikerna slått upp sina portar. Men hur roligt är det egentligen, limiterat är inte så limiterat som man kan tro och det finns kopior på kopior som är kopior av kopiorna.

Affärerna är sjukt duktiga på att mercha sina produkter så att det är upptryckta i ansiktet på en utan att man nästan vet om det.

Värst är det nog för dom som inte är så insatta, som jag själv tillexempel. För man hinner lixom aldrig komma ikapp, man hinner inte hitta sin egna stil och finna vad man verkligen tycker är snyggt och smickrande för en själv. Man blir lite lurad att köpa det som är inne för det kan ju iallafall inte bli fel. Jag har gått över till att försöka köpa mer baskläder och sådant jag tycker sitter snyggt. Men det är jobbigt att gå på stan! Man blir stressad och får nästan hjärtklappning. Kanske är det för att jag inte gillar att spendera pengar hit och dit (jag ska ju bli rik, remember). Men jag kan lixom inte tänka vad det är jag egentligen ska ha och vad som kan passa i just min garderob. Det är jobbigt för att allt annat är merchat på ett sådant sätt att jag ska välja det sen är det svårt om du är ute efter något som just nu inte är "inne" men ska du ha ett par harems byxor som var inne tidigt 90-tal ja då hittar du i varenda jäkla butik i olika utföranden. MEN jag vill inte ha ett par haremsbyxor!!!

Haha vänta bara så ser vi hur länge det dröjer tills jag blivit hjärntvättad nog att jag skriver att jag ska ja köpa mig ett par haremsbyxor... antagligen inte så länge!

Missuppfatta mig inte, det är roligt att vi svenskar är klädintresserade och tycker det är roligt. Men det finns en gräns. Våga stå ut och köra din stil, bara för att man enligt klyschan är "svensk, bitter, tråkig och kall" så måste man inte leva upp till den. Alla ser ju precis likadana ut i göteborg och säkerligen övriga sverige med.
Överhörde ett par turister som pratade här om dagen  " all the swedish people dress very well, but a can't see any difference".

Jag vill lägga mina pengar på annat eller kläder jag tycker om så sluta hetsa upp varandra om alla trender, kläder och hur man ska se ut hela tiden!


syster c

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback







RSS 2.0