Återvinning




Satt och funderade lite på vagnen hem efter att jag läst en artikel om att folk blev deprimerade och självmordsbenägna efter att sett filmen Avatar. Ett svenskt fan sa att han var deprimerad av två anledningar;
  1. Planeten Pandora var så mycket vackrare och roligare.
  2. Han blev så besviken hur människorna har förstört en så från början, vacker planet, som jorden.

På punkt två kan jag verkligen hålla med, inte att jag blir deprimerad, läget är ju som det är. MEN vi kan göra mycket för att ändra vårt beteende. Jag tror att folk är för ignoranta. Jag tror inte att man verkligen vet vad konsekvenserna blir av sitt handlande. Man har växt upp i en värld som i princip sett likadan ut hela vårt liv. Först nu börjar folk att vakna till pga "växthuseffekten".
Jag tror stenhårt på att det kan göra skillnad om alla drar sitt strå till stacken. Jag tycker det är hemskt när man tänker vad för värld som kommer finnas kvar för våra släktingar år och år framöver.



Tänk om man kunde komma med ett enkelt och informativt budskap där alla kan se dom exakta leden vad som händer när man inte källsorterar, när man skräpar ner, när man slösar med grejer etc etc. Kanske införa det i skolan och ha hårdare regler och krav på folk om folk inte själva vill ändra sig.
Själv gör jag så gott jag kan, det är källsorteringen som spökar till det för mig. Har världens minsta kök med inte några större förvaringsmöjligheter, då händer det ibland att jag slänger något man inte borde i papperskorgen.
Jag önskar att det fanns något fiffigt och bra system som var smidigt att använda för alla... vet inte vad, men något!! Sen vill jag bara ge en tankeställare till alla där ute:
  • Hur svårt är det egentligen att; plocka undan skräp efter sig när man vart på stranden, på picnic etc?
  • Hur svårt är det egentligen att; släcka och ta bort sina engångsgrillar? I slottskogen göteborg har dom till och med satt ut återsamlingscentraler för grillarna.
  • Hur svårt är det egentligen att; låta bli att släppa/slänga skräp på marken? Lägg det i fickan och kasta det i nästa papperskorg.
  • Hur svårt är det egentligen att; Källsortera det man kan och har möjlighet till. Vissa gånger har jag sett folk som bemödat sig att gå till soprummet för att källsortera tillexempel vinflaskor med skruvkork. Men orkar inte skruva av korken och lägga den i aluminium kärlet.... vilken lathet.
  • Hur svårt är det egentligen att; Åka kollektivt eller gå om du ska en kort sträcka? Istället för att ta bilen


Det finns hur många exempel som helst och det sjukaste är att vi både skulle må bättre och få en trevligare omgivning.....!!



syster c

Kommentarer
Postat av: syster k

hm, detta kan ha varit det absolut viktigaste inlägget hittills? Det blir svårt att bräcka, kanske om jag publicerar ett gammalt arbete om just miljö och dess inverkan på samhället. ;D sjukt bra! tummen upp! södersystrar gillar!

2010-01-15 @ 00:09:03
Postat av: syster c

äsch, man behöver väl inte bräcka! Det var ju bara något jag har tänkt på och man vill inte skriva långa tråkiga utlägg och predika om saker så man får hålla det kort och lagom lättläst så man orkar läsa :)

2010-01-15 @ 01:13:16
URL: http://sodersystrar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback







RSS 2.0