Drömmen om Italien

Jan & Thérèse Helge
som i Amelia kallas för månadens "Präkt -par"

Jag vet inte om ni har sett programmet " Drömmen om Italien" som just nu visas på tv4!?
Jag har kollat lite på det och tycker att det är ett ganska roligt upplägg! Serien går ut på att 5 par tävlar om ett bed and breakfast. Vinner man så får man flytta dit och driva det. Under tiden gäller det att insupa kulturen och lära sig språket samt (givetvis) bygga och vara delaktig i hela den biten.
Det finns ett par där som jag bara inte klarar av, Jan & Thérèse Helge. Dom är så himla pinsamma och har personligheter som ligger så långt i från min uppfattning om vad som är bra.
Har försökt att inte hata men det går bara inte! Det är så tydligt.
Jag tror dom driver Benneton affären i Göteborg, så dom själva tror att dom är jätte företagsamma och naturliga ledare. Hade jag haft dom som mina chefer hade jag inte stått ut!! Dom är så himla självgoda och överlägsna, men tror att dom är positiva och trevliga. Ja om man tycker att man är positiv när man bara tycker allt är bra och rätt när det går som man vill så, javisst.
Det finns också ett utländskt par som heter Kaveh & Rebecka. Dom gillar jag helt okej ! Det är dom som är mål för Jan och Thérèses konstiga syn på saker och ting. I ett avsnitt i början ville Jan ta på sig ekonomin för att det saknades 500 kronor. Mellan raderna så anklagade han Kaveh som var ansvarig vid tillfället, i princip för att ha förskingrat dom pengarna. Sen klagar Jan flera gånger under serien att han absolut inte har sagt att någon har stulit!! Personligen anser jag att man inte behöver säga dom orden ordagrant för att anklaga någon. (kvittot på dom saknade pengarna dök tydligen sedan upp från Jan & companys sida)
I ett senare program på ett morgonmöte så vill Jan ta upp något utöver byggdetaljer och det är att han har fått höra att Kaveh har snackat skit om Jan till byborna! Istället för att ta upp det direkt med personen så måste han ta upp det på ett morgon möte inför alla. Very low!
Det disskuteras även senare vid middagen och det är bara Jan och Rebecka som munhuggs. Hon säger att hon inte uppskattar att dom blir anklagade för saker utan grund, och Jan försöker, ni vet precis sådär som barn resonerar, att dra in resten av gruppen och hävda att alla tycker så... snacka om utfrysning.
Kaveh och Rebecka går och då blir Jan sur på dom andra för att dom inte säger något och dom försöker att säga något för att försvara sig men Jan bara fortsätter. Det är så himla tydligt att Jan och Thérèse är gruppledare som kör över dom andra så mycket att dom inte vågar säga något.
Därför gillar jag inte dom andra paren heller för att dom är tysta och inte vågar säga ifrån när någon annan i princip blir utfryst. Det roliga att Jan och Thérèse ser det på detta sättet:

Jan och Therese svarar:

Varför tror du att det inte klaffade mellan Kaveh och Rebecca och er?
Det handlade inte bara om oss och dem, det framgår väl ganska tydligt i de första fyra programmen. Fråga istället varför det fungerade så bra mellan oss och Diana/Theo och Caroline/Arne. Vi tre par hade en fantastisk gruppdynamik, respekterade varandra och ingen utgjorde sig för att vara någon annan än den man verkligheten är. Vi åkte till Italien för att ha trevligt, jobba hårt men samtidigt ha kul. 

Varför tror ni att det uppstod konflikter?
Om man inte har den inställning som vi pratade om ovan så blir det problem. 

Skulle ni kunna komma bättre överens med Kaveh och Rebecca i en annan situation?
Det är inte vi som har problem att jobba i grupp. (taget från tv4.se)

Klart dom tror att det är dom som inte har problem att jobba i grupp när dom är så bossiga att dom inte märker att dom kör över andra.

 

Nä jag är glad att dom inte är mina föräldrar för då undrar jag vad jag hade haft för värderingar.

syster c

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback







RSS 2.0